Anmeldelser og udtalelser

Om Peter Bastians bog “Ind i musikken”

“En hovedbegivenhed i firsernes danske kulturhistorie. Et mindre jordskælv.”

Tor Nørretranders, Levende Billeder

“Og dermed handler bogen om hele verden, stort set. Analysen kan være en hjælp i en situation, men det er helheden, der giver detaillen betydning. Helheden – det er jo det hele, og inden vi når at protestere, trækker Peter Bastian os ved hånden gennem hele det forjættede landskab.
Hanskriver forbavsende anskueligt om så uhåndterlige filosofiske emner som sproget, Jung, tantra, atomkraft og opvask, og han har meget kloge ting at sige om jalousi, den nye virkelighed og paradigmeskiftet.”

Thomas Viggo Pedersen, Kristligt Dagblad

“Peter Bastian har skrevet en betagende, sindsoplyftende bog. Musik til læsebrillerne.”

Ulf Gudmundsen, Vestkysten

Om tilblivelsen af bogen

Der findes kilometervis af faglitteratur om musikhistorie, værkanalyse og lignende, men lidt eller intet om musikoplevelsen. Så da musikforlaget PubliMus for nogle år siden rettede henvendelse til mig om at skrive en bog på gymnasieniveau om balkanmusikken slog jeg til med de forbehold, at jeg:

1. ikke ville skrive specielt for gymnasiaster men for alle musikfanatikere hvad enten de lyttede til jazz, klassisk folkemusik eller rock.

2. ikke vill skrive specielt om balkanmusikken, men om musik og oplevelse, Gud og fanden, hvordan trianglen skal ligge i sambaen så det swinger, meningen med livet, Bohr og Einstein, sigøjnerbryllup i Bulgarien, det nye verdensbillede, Motzart, Jesus og Buddha, musikalske grundelementer, evigheden og mine egne mystiske oplevelser på scenen og i Laplands højfjeld.

Jeg begyndte begejstret og inspireret at skrive, men hundrede sider inde havde jeg defineret og analyseret stoffet sønder og sammen. Støvskyerne stod ud af munden på mig når jeg læste op, og væk var swinget, sigøjnerne, Motzart og evigheden; væk var musikken. Og væk var manuskriptet, i papirkurven.

Det stod mig klart, at den traditionelle videnskabelige tænkemåde overhovedet ikke fungerer overfor det emne, jeg havde sat mig for at skrive om. Og da jeg følte mig for dum til at gennemskue, hvad jeg så skulle gribe til, smurte jeg hjernen et halvt års tid ved at repetere teoretisk fysik og regne opgaver. Dag og nat tænkte jeg over sproget, virkeligheden og det vigtigste i mit univers: musikken. Efterhånden gik det op for mig, at det er principielt umuligt at tale om musik uden at tale om evigheden, meningen med livet og hvordan trianglen får sambaen til at swinge…

Bogen kan læses uden kendskab til noder. Opfat dem som paranteser med speciel adresse eller søg hjælp hos en ven.

Med bogen i hånden ind i det forjettede land, ind i musikken.

Peter Bastian, 1987

Om bogen

Peter Bastian indkredser musikken som rent bevidsthedsfænomen, opfordrer den lyttende til at være tro mod sine egne oplevelser og se bort fra alle indlærte forestillinger. En bog der vil inspirere til dybere musikoplevelser og til forøget livskvalitet og hvis perspektiver rækker langt ind i det nye vendernsbillede. Den kan i sig selv opleves som et musikværk.

De fleste musikbeskrivelser har det med at komme på tværs af selve musikoplevelsen. Peter Bastian, talentfuld musiker og filosofisk ildsjæl udfolder derimod en dynamisk stræben efter at sammenfatte oplevelsen, blive en del af den. I Ind i musikken tager han læserne med på en svimlende genopdagelsesrejse ind i musikkens forjættede land. Han fortæller om de forskellige musikformer, det være sig sigøjnermusik, gregoriansk kirkesang, Bach eller Beethoven, beretter om sine møder med andre musikgenier, gennemgår passager og spillemåder og kommer langt ind i Laplands fjeldmark – alt sammen i jagten på det uhåndgribelige: selve musikkens ophav. Musik, fysik og zen-buddhisme er begreber som forekommer uforenelige, men Peter Bastian bevæger sig fordomsfrit og ubesværet rundt i dem. Energisk tager han læseren ved hånden på en storslået flyvetur, en uforglemmelig bevidsthedsvandring ind i musikken.

Fra bogens flaptekst, 1987